18 Dis 2014

Amin Bersunat | Menuju Ke Alam Dewasa

      Cuti persekolahan akhir tahun 2014 adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh Amin kerana pada masa cuti inilah dia akan disunatkan. Sebenarnya Amin dah minta untuk didaftarkan sunat sebelum masuk darjah 1 lagi tapi abah je yang tak register. Selepas diminta berkali-kali, akhirnya abah bersetuju apabila mengetahui tentang program "Sunathon" yang dianjurkan oleh Hospital Sultanah Nur Zahirah. Lagipun abah rasakan Amin telah bersedia untuk disunatkan.
RIS-FAMILI bersama-sama menemani Amin semasa Sunathon
      Tarikh yang abah pilih adalah pada 25 November 2014 memandangkan program sunathon ini diadakan selama 3 hari dari 25 hingga 27 November 2014. Mengikut jadual setiap hari hanya akan melibatkan 15 kanak-kanak sahaja tetapi pada hari tersebut hanya 8 orang sahaja yang datang. Mungkin mereka ada hal pada hari tersebut.
Bergambar dahulu di depan pintu masuk tempat bersunat

      Sunathon bermula pukul 2.00 petang tapi disebabkan beberapa sebab yang tak dapat dielakkan, Amin sampai 2.30 petang dan sunathon telah pun bermula. Sunat ini dijalankan di bilik pembedahan kecil di bahagian Unit Rawatan Harian (Pembedahan). Amin adalah peserta terakhir dan semasa dipanggil masuk, terdapat 3 katil lagi yang ada kanak-kanak disunatkan.
Amin relaks je selepas sunat. Ni masa sesi pemerhatian selepas sunat.

      Masa Amin masuk, kanak-kanak di katil bahagian depan Amin terjerit-jerit membuatkan Amin pun terasa risau. Dan memang ini memberi sedikit kesan kepada Amin apabila dicucuk ubat bius. Amin turut menjerit tapi lepas ubat bius memberi kesan, Amin dah tenang. Lagipun abah turut berada bersama-sama untuk menemani Amin.
Bergambar sejurus sampai ke rumah. Fesyen yang dipakai Amin selama 5 hari.

      Selepas sesi pemerhatian dan misi berpuas hati, Amin dibenarkan balik ke rumah. Lebih kurang 2 jam gak la berada di hospital dari mula sampai boleh balik. Seperti biasa gauze, ubat cuci luka dan panadol dibekalkan. Amin tak dibenarkan mandi pada hari pertama dan hanya boleh lap badan sahaja. Hari kedua baru boleh mandi.
Berrpantang tapi macam tak berpantang

      Selepas 5 hari Amin dah pakai seluar dan luka dah kering sepenuhnya. Dah sebagai penghargaan seminggu lepas tu RIS-FAMILI bercuti ke Kuala Lumpur dan Melaka. (Entri Kuala Lumpur dan Melaka akan menyusul)

29 Nov 2014

Majlis Anugerah Kecemerlangan 2014 | SKSS1

      Majlis Anugerah Kecemerlangan 2014 bagi Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu telah berlangsung pada 19 November 2014 iaitu minggu terakhir persekolahan. Alhamdulillah, Amin adalah salah seorang yang akan menerima anugerah pada majlis tersebut.
      Majlis berlangsung di Dewan Sulaiman, Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1. Mak, Abah, Humaira dan Baby Husna tidak melepaskan peluang untuk memeriahkan majlis anugerah tersebut. Ini adalah kali kedua Amin menaiki pentas untuk menerima anugerah kerana tahun lepas juga Amin antara penerima anugerah (klik sini untuk baca entri anugerah tahun lepas).
      Jika tahun lepas tiada peperiksaan diadakan untuk menilai pencapaian pelajar maka tahun ini diadakan ujian setelah mendapat maklubalas dari ibubapa yang ingin peperiksaan diadakan bagi memudahkan ibubapa memantau pencapaian. Maka berdasarkan ujian yang diadakan, Amin mendapat tempat pertama dalam kelasnya iaitu 2 inovatif tapi jika dilihat dari pencapaian murid tahun 2, Amin berada dalam kedudukan ke 10 atau ke 11.

(Markah setiap subjek sengaja dikaburkan)

      Majlis kali ini dirasmikan oleh En. Jelani bin Sulong iaitu Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Kuala Terengganu. Selain dari pencapaian akademik juga terdapat anugerah untuk aktiviti kokurikulum dan kelas KAFA. Berikut gambar-gambar yang ingin RIS-FAMILI abadikan dalam online diari kali ini.






8 Nov 2014

TCM | Urut Lepas Bersalin

Sambungan kisah Baby Aidiladha (klik utk baca).
      Baby Aidiladha telah pun ada nama sendiri. Mak dan Abah sepakat untuk menamakan Husna Syifa. Husna bermaksud 'Yang Baik / Kebaikan' dan Syifa bermaksud 'Penawar / Penyembuh'. Kalau dicantum 'Kebaikan Penawar' atau 'Penawar yang Baik'.


      Nama dah selesai, sekarang masa berurut pula untuk mak baby. Melalui survey melalui kawan rupanya hospital ada menyediakan khidmat mengurut bagi mama-mama yang baru lepas bersalin. Jadi mak pun pilih khidmat mengurut oleh Hospital. Dua jenis urutan tradisional yang mak ambil adalah urut susu dan urut lepas bersalin. Yang bestnya, semuanya adalah PERCUMA. Tapi hanya terhad kepada mama-mama yang bersalin di hospital ini sahaja. Tempat juga terhad kerana kekurangan tenaga pengurut.

      Kali pertama sampai, terpegun melihat dekorasi dan suasana tempatnya. Cantik dan eksklusif macam berada di spa hotel walaupun spa ini hanya berada dalam kawasan hospital dan bukannya di hotel atau kompleks komersil. Kalau tak percaya lihatlah gambar-gambar di bawah ni.

 

 

 

 

      Terdapat 4 bilik mengurut iaitu bilik mengurut melayu perempuan, bilik urut melayu lelaki dan bilik akupuntur lelaki manakala satu bilik tak pasti pula sebab tiada tanda. Mungkin bilik akupuntur wanita (?). Keadaan bilik bersih dan selesa. Tapi terlupa pula nak ambil gambar bilik-bilik tersebut. Bagi bilik mengurut melayu wanita terdapat juga baby cot untuk letak baby semasa mama mengurut sebab senang mama menyusu bayi kalau baby lapar. Oh ya... sebelum mengurut perlu jumpa misi dulu untuk mendapatkan tekanan darah dan sedikit info kesihatan.

 


      Pada hari kedua mak mengurut, ada pihak media datang untuk buat liputan tentang rawatan tradisional dan komplimentari di hospital. Kalau tak silap dari TV Al-Hijrah. Penuh la kawasan TCM ni maklumlah bukannya besar sangat kawasan TCM ni. Abah yang menemani mak apa la, terpaksa menyisihkan diri dari kawasan tersebut disebabkan ruangan yang terhad. Nyaris-nyaris jurugambar suruh abah berlakon konon-konon sedang berurusan. Kalau tak dah tentu abah dah jadi pelakon popular sekarang ni.

 

      Rasanya perkhidmatan ini tidak ditawarkan di semua hospital kerajaan kerana kat Terengganu pun hanya kat Hospital Sultanah Zahirah je. Perkhidmatan ini pun tak diwar-warkan secara besar-besaran mungkin disebabkan masih baru dan masih kekurangan tenaga kerja. RIS-FAMILI tahu pun sebab ada member mak yang kerja kat situ yang bagitahu.
      Bagi RIS-FAMILI perkhidmatan seumpama ini perlu dikembangkan ke semua hospital dan diwar-warkan sebab memang diperlukan oleh orang ramai.

*TCM - Tradisional & Complimenty Medicine*

3 Nov 2014

RIS FAMILI Buat Asam Keping

Balik raya aidilfitri baru-baru ni, RIS-FAMILI berpeluang untuk turut serta memproses asam keping. Kat kampung RIS-FAMILI asam keping ni juga dipanggil asam gelugur. Rasanya kat tempat lain pun panggil nama yang sama.
Bagi yang tak tau macam mana rupa buah asam gelugur sebelum diproses, ni lah rupanya buah asam gelugur tu. Comei kan...

Sebenarnya ini bukan kali pertama RIS-FAMILI buat asam keping ni terutamanya abah sebab masa abah kecil dulu pun dah biasa buat. Asam keping yang dibuat ni bukan untuk dijual sebab hanya untuk kegunaan sendiri je.
Kegunaan asam keping ni memang semua dah tau iaitu sebagai ramuan dalam masakan. Tapi ada juga yang guna untuk dijadikan ubatan tradisional.
Untuk membuat asam keping ni hanya perlu kepakaran memotong dan menjemur je. Peralatan yg perlu ada adalah pisau @ pericih, papan pemotong dan tikar @ talam. Manakala bahan yg utama dah tentunya buah asam gelugur.

Prosesnya memang mudah tapi agak renyah. Mula-mula kena cuci buah tu dahulu untuk memastikan kebersihan dan tiada bendasing terlekat. Lepas tu hanya perlu memotong tapi perlu sesuai ketebalan yg dipotong untuk memastikan tidak terlalu tebal dan juga tak terlalu nipis. Proses ni yg paling mengambil masa. Tapi AWAS semasa memotong sbb takut terluka.
Selepas tu jemur di kawasan panas. Yg ni memang sesuai kalau dilakukan masa musim el-nino supaya cepat kering. Sebelum kering mungkin penuh setalam tapi bila dah kering tinggal 1/3 je dlm talam tu. Tempoh jemur ikut keadaan cuaca ye.

Dah kering, bolehlah diangkat dan disimpan dlm bekas untuk digunakan bila memasak nanti. Tapi lebih sedap kalau bila dah masak tu terus hantar sikit kat RIS-FAMILI. Sharing is Caring.

6 Okt 2014

Baby Aidiladha

Gambar hari pertama di hospital

Syukur Alhamdulillah kerana RIS-FAMILI menerima seorang lagi ahli keluarga baru sempena Aidiladha tahun ini. Tarikh 5 Oktober 2014 bersamaan 10 Zulhijjah 1435 merupakan tarikh yang akan diingati. Dan bertambah menarik tarikh tersebut adalah sehari selepas tarikh lahir abangnya iaitu Amin. Baru sahaja menyambut ulangtahun abangnya sehari sebelum itu (klik utk baca). Entri kelahiran Humaira pula ada 4 episod (klik utk baca episod 1) Kelahiran baby di pagi hari yang penuh barokah/berkat ini moga-moga membawa rahmat di dunia dan akhirat.
*Semasa entri ini ditulis, nama belum diberikan lagi kepada baby yang comel ini.

4 Okt 2014

Ulangtahun Kelahiran Amin | 8 Tahun

Hari ini semasa entri ini ditulis iaitu 4 Oktober 2014 merupakan hari ulangtahun kelahiran Amin yang ke 8. Dan hari ini juga adalah hari wukuf di Mekah dan sehari sebelum menyambut perayaan Aidiladha di Malaysia. Semoga hari yang penuh barokah / berkat ini membawa kebaikan kepada birthday boy dan RIS-FAMILI sekeluarga.

Sambutan ulangtahun kali ini adalah seperti tahun-tahun sebelumnya. Disambut secara kecil-kecilan tetapi amat meriah. Menghimpunkan semua ahli RIS-FAMILI dan majlis berlangsung di kediaman RIS-FAMILI bagi menjimatkan kos memandangkan harga minyak baru dinaikkan 2 hari lalu.

Bagi yang tak berkesempatan untuk turut serta, disini dikongsikan gambar-gambar yang diambil semasa majlis tersebut. Marilah sama-sama berkongsi kemeriahan.
Birthday boy bergambar dulu

Abah, saya pun nak bergambar dengan Abang Amin.

Ehhh... mak pun nak bergambar bersama

Selfie lah dulu. Baru leh bergambar sefamili

Yaaa... acara potong kek bermula

Jom makan. Mmmmm sedapnya.
Antara hadiah yang diterima - Buku, alatulis, baju dan permainan. Terima kasih semua. Baju yang dihadiahkan ini adalah baju edisi terhad dan tak ada dijual sebab hanya melalui 'reedem' sempena bolasepak piala dunia. Buku pula merupakan teman setia Amin sejak dari kecil lagi jadi memang sukalah Amin dapat hadiah buku. Permainan pula kesukaan Amin dan Humaira, mana ada kanak-kanak tak suka permainan kan. Humaira pun boleh tumpang main sekali.


Harapan mak dan abah, semoga Amin berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Menjadi anak yang soleh dan berguna kepada negara, masyarakat, dan keluarga.

28 Sep 2014

Cuti-Cuti Malaysia | Masjid Ulul Albab

Sudah lama RIS-FAMILI tak memasukkan entri berkenaan masjid. Kali ini segmen cuti-cuti Malaysia kembali dan akan memaparkan berkenaan Masjid Kayu Seberang Jertih yang lebih dikenali sebagai Masjid Ulul Albab. Masjid ini dirasmikan pada Februari 2012 dan boleh memuatkan kira-kira 1500 jemaah.
RIS-FAMILI yang berkunjung ke masjid ini mendapati keseluruhan binaan adalah dari kayu. Mengikut maklumat yang ada, binaan dibuat dari 90 peratus kayu cengal manakala selebihnya dibuat dari kayu yang lain. Memang bagaikan berada di istana di zaman silam.
Ukiran kayu yang menarik menambahkan lagi seri binaan masjid ini. Masjid ini ada tiga tingkat di mana tingkat bawah (aras tanah) boleh dijadikan ruangan solat jika jemaah ramai. Ruangan rasmi untuk solat pula berada pada aras dua manakala aras tiga (atas) tak pasti la pula kerana RIS-FAMILI tidak la pula naik sampai ke aras tiga.
Persekitaran luar yang terjaga menambah lagi seri pemandangan masjid ini. Terdapat mini taman dan wakaf untuk berehat. Lokasinya yang berada di laluan utama bandar Jertih memudahkan pengunjung untuk singgah berehat dan menunaikan solat. Jaraknya kira-kira 6 km dari pusat bandar Jertih. Di bandar Jertih ini juga terdapat satu lagi masjid tumpuan ramai iaitu Masjid Hadhari (Klik Untuk Baca).

16 Sep 2014

Jom Libur | Underwater World Langkawi

Entri ini adalah Sub Entri bagi entri Langkawi seperti link di atas. Antara lokasi yang menjadi tumpuan ramai semasa mengunjung Langkawi adalah Underwater World Langkawi. Pengalaman pertama bagi Humaira dan kedua bagi Amin namun Amin tak ingat pengalaman pertama tersebut kerana baru berumur 1 tahun masa pergi kali pertama (klik utk baca). Konsepnya hampir sama dengan Aquaria yang ada di KLCC (klik sini & sini utk baca).

Bergambar sebelum masuk

Eh Comelnya ikan tu

Tapi yang ni lagi comel

Abah... saya pun nak bergambar

Panjangnya sepit ketam tu

Sejuknya... Cam ni baru selesa

Kepenatan jadi tidur dulu lah
Antara tarikan yang ada sudah tentunya penguin dan kebanyakan masa ditumpukan untuk melihat penguin. Terdapat dua spesis penguin iaitu african penguin (mcm dlm cerita Madagascar) dan rockhopper penguin (mcm dalam cerita Surf Up). Kebetulan masa RIS-FAMILI masuk, adalah waktu penguin diberi makan jadi RIS-FAMILI tak melepaskan peluang ini. Seronok melihat penguin makan ikan dengan menelan seekor ikan tanpa di kunyah dan tak sangkut pun di tekaknya. Amazing.
One.. two.. three.. Lompat.

Rasa macam nak amik seekor bawa balik.

Terasa bagaikan pergi ke Antartika tapi kantoiii... pakai baju nipis.

Tak dapat bergambar dengan penguin betul, penguin tipu pun ok lah

Tak jemu memandangmu wahai penguin

Penguin lagi

Masa ni la yang menarik, tengok penguin makan. Lapar la pulak.

Sekadar makluman, Underwater World Langkawi ini mula beroperasi sejak Ogos 1995 lagi. Dibuka dari pukul 10 pagi hingga 6 petang pada hari biasa manakala dibuka 9.30 pagi hingga 6.30 petang pada hari cuti umum dan cuti persekolahan. Maknanya dibuka sepanjang tahun tanpa cuti. Bayaran masuk adalah RM30 (Dewasa) dan RM20 (kanak-kanak) jika ditunjukkan MyKad. Kadar lebih murah jika kakitangan kerajaan (ditunjukkan kad kerja) iaitu RM24 (Dewasa) dan RM13 (kanak-kanak). Warga emas RM24.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails