26 Jan 2014

Cuti-Cuti Malaysia | Aquaria

      Entri ini merupakan entri sambungan bagi episod Cuti-cuti Malaysia sebelum ini iaitu Zoo Negara (klik sini). Seperti yang dimaklumkan pada entri sebelum ini, pengangkutan awam digunakan sepenuhnya. Jadi perjalanan kali ini tak la sukar kerana lokasi dari tempat penginapan ke Aquaria sepenuhnya menggunakan pengangkutan awam iaitu komuter dan LRT.

Layan je gambar-gambar ni.

Kaca untuk  melihat memerang secara dekat

Santai menikmati hidangan

Memerang tak melepaskan peluang bergaya

Info pelengkap maklumat

Iguana - walaupun nampak garang tapi baikkk

Terkejut melihat jerung terkeluar dari sarangnya

Dalam akuarium berbentuk terowong

Tengoklah Humaira amat teruja melihat ikan-ikan yang besar

Kat sini pun ok gak nak bergambar

Eeeeiii geramnya tengok ikan-ikan tu.

Mak, tengok ikan tu. Cantiknya
Ini kali ketiga Amin dan Mak ke Aquaria, kali kedua buat Abah dan pertama kali untuk Humaira. Walaupun dah pernah pergi, Amin kelihatan teruja semasa di Aquaria. RIS-FAMILI tidak keberatan untuk ke Aquaria lagi jika ada yang sudi sponser. Hubungi kami segera ^_^.

Klik sini utk entri Aquaria sebelum ini.

20 Jan 2014

Cuti-Cuti Malaysia | Zoo Negara

Hujung tahun 2013 lalu, RIS-FAMILI bercuti-cuti Malaysia ke Kuala Lumpur sambil menghabiskan cuti tahunan yang masih berbaki. Kali ini percutian menggunakan pengangkutan awam sepenuhnya jadi penginapan pun kena la pilih di kawasan yang berdekatan dengan LRT supaya memudahkan pergerakan.
Di balai menunggu sementara menanti Pramugari menjemput naik.
Aktiviti pertama adalah pergi ke Zoo Negara dan memang dikhaskan sehari suntuk untuk berada di dalam Zoo Negara. Memandangkan hanya bergantung kepada pengangkutan awam jadi kenalah sewa teksi untuk pergi dan balik. Masa pergi tak de masalah kerana tiket di beli di kaunter teksi di KL Sentral jadi tak perlu risau kalau drebar teksi nak kenakan caj berlebihan.
Seperti biasa sebelum masuk, abadikan kenangan di perkarangan Zoo Negara. Ini adalah kali pertama untuk Amin dan Humaira masuk ke Zoo Negara. Kalau Zoo Taiping dah banyak kali maklumlah abah asal dari sana. Sebagai persediaan jika Humaira tak larat nak berjalan, buggy turut dibawa bersama bagi melancarkan sesi lawatan.
Lihatlah begitu cerianya Amin dan Humaira sepanjang sesi lawatan. RIS-FAMILI tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan pertunjukan haiwan yang diadakan pada pukul 3.00 petang. Ramai la juga budak-budak sekolah bersama pengiring yang hadir maklumlah cuti sekolah. Terdapat bahagian Aquarium yang ala-ala 'Aquaria' atau 'Underwater World' di dalam Zoo ini. Walaupun tak besar boleh dikatakan agak menarik.
Disebabkan seharian di dalam Zoo Negara, Humaira dah kepenatan dan tertidur di dalam buggy. Sib baik ada buggy, kalau tak dah tentu dia mengamuk sebab mengantuk. Walaupun Humaira dah tidur, agenda di dalam zoo tetap berjalan kerana banyak juga haiwan yang belum dilihat. Paling menarik tentulah aksi bersama gajah dan kebetulan masa RIS-FAMILI sampai adalah waktu gajah makan. Jadi abah mengambil kesempatan memberi tebu kepada gajah untuk santapan gajah-gajah yang ada. Yummy.
Harga tiket adalah RM30 bagi dewasa manakala RM10 bagi kanak-kanak 3 hingga 12 tahun. Memandangkan Humaira belum 3 tahun jadi tak kena bayar. Juga terdapat harga istimewa bagi murid sekolah dan warga emas berumur melebihi 60 tahun. Bagi RIS-FAMILI, jika ada kesempatan mungkin lain kali nak pergi lagi.

Klik sini untuk entri Part 2- Aquaria

14 Jan 2014

Perkongsian Panduan Wanita Berkerja | Masakan

      Bagi wanita berkerjaya yang juga merupakan isteri atau ibu, RIS-FAMILI ingin berkongsi panduan menyediakan makanan kepada famili yang mana telah dan sedang dipraktikan oleh RIS-FAMILI. RIS-FAMILI memahami bahawa masakan ibu adalah masakan terbaik untuk keluarga tetapi kekangan masa bagi wanita berkerja menyebabkan kesuntukan masa untuk menyediakan masakan terutamanya pada hari kerja. Mugkin pada hari cuti dan hujung minggu, terdapat sedikit kelapangan untuk meyediakan masakan untuk famili.
Contoh masakan 'frozen' yang disediakan oleh RIS-FAMILI
      Bagaimanapun masakan masih boleh disediakan walaupun pada hari bekerja dengan mengikuti panduan yang akan dikongsikan bersama ini. Cara yang RIS-FAMILI praktikan adalah dengan membuat masakan 'frozen'. Masakan 'frozen' yang dimaksudkan ini adalah masakan yang dimasak seperti biasa tetapi disimpan dalam freezer selepas masak. (P.S : Ini berbeza dengan masakan yang tak habis dimakan dan disimpan dalam peti sejuk). Makanan yang disimpan ini adalah makanan yang belum lagi dijadikan hidangan dan di simpan selepas masak.
      Penyediaannya dibuat semasa ada kelapangan dan biasanya pada hari cuti. Menu yang sama tidak diulangi pada hari lain dalam tempoh seminggu ini bermakna jika nak buat frozen untuk 3 hari maka perlu ada tiga menu berbeza. Biasanya ayam sesuai untuk dibuat masakan 'frozen' atau sediakan hanya kuah sahaja manakala ikan atau lain-lain bahan dimasukkan semasa masakan tersebut hendak dimakan. Sebagai contoh gambar di atas, kuah masak kurma difrozenkan dan pada hari yang hendak dihidangkan hanya tambah telur rebus. Begitu juga kuah sweet sour, gorengkan ikan dan curahkan ke atas ikan semasa hendak dihidangkan.
      Ini hanya dua contoh masakan utama yang di tunjukkan. Banyak lagi menu yang boleh dicuba seperti sup, masakan kicap dan sebagainya. Bagi masakan sampingan seperti sayur, perlulah dimasak pada hari yang sama tapi masih boleh dicepatkan dengan cara memotong dan mencuci dibuat terlebih awal dan di simpan dalam bekas yang sesuai.

SELAMAT MENCUBA

(Nota : Panduan ini hanya sesuai jika anak, suami atau ahli famili yang lain tidak terlalu cerewet dalam aspek pemakanan)

5 Jan 2014

Amin Darjah 2 | Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1

      1 Januari 2014 adalah tarikh permulaan persekolahan bagi Terengganu. Ini bermakna Amin akan mula memasuki darjah 2 di Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu. Masih kekal di sekolah ini dan Insya Allah akan kekal selagi Abah dan Mak bekerja di Kuala Terengganu. Sekolah pilihan ramai ibu bapa kerana merupakan satu-satunya sekolah yang dikategorikan sebagai 'Sekolah Berprestasi Tinggi' di Kuala Terengganu. Tapi bukan itu sebabnya Amin di masukkan di sekolah tersebut. Abah dan Mak memilih sekolah tersebut kerana sekolah yang terdekat dengan rumah dan pejabat Mak dan Abah. Dan terletak dalam laluan perjalanan pergi dan balik kerja sejak mula-mula berpindah ke Kuala Terengganu. Senang nak hantar dan ambil.
Adik memberi kata-kata perangsang untuk abang pada hari pertama persekolahan.

      Tahun ini Amin ditempatkan di dalam kelas '2 Inovatif'. Memandangkan kelas hanya diketahui 5 hari sebelum sesi persekolahan bermula, kebanyakan buku tulis dan teks telah di tulis '2 Aktif' iaitu kelas sepertimana dalam darjah 1 iaitu '1 Aktif'. Ingatkan sama kelas. Hanya terdapat 2 rakan sekelas dalam darjah 1 dulu yang masuk ke kelas ini. Lain-lain kawan darjah 1 berterabur dalam lapan kelas lain. Tapi Amin suka sebab dapat kenal lebih ramai kawan termasuklah kawan sebelah meja Amin yang juga anak kepada rakan sepejabat Abah.

Senarai Rakan Sekelas Amin

Tahun ini cikgu kelas Amin adalah cikgu Habsah binti Rani. Cikgu Habsah mengajar pelajaran Bahasa Melayu. Terdapat 30 rakan sekelas dimana 13 adalah lelaki manakala bakinya adalah perempuan. Kelas Amin betul-betul setentang dengan kelas masa Amin darjah 1 tapi kali ini kelas di tingkat 1 berbanding aras tanah masa darjah 1 dulu.

Jadual Waktu Kelas 2 Inovatif

Jika masa darjah 1, mak dan abah tak faham dengan kod yang ditunjukkan dalam jadual tapi kali ini tak lagi jadi masalah untuk memahami kerana pelajarannya masih sama. Contohnya 'DSDT' adalah pelajaran 'Dunia Sains dan Dunia Teknologi' atau lebih dikenali sebagai 'Sains' dan 'DSV' adalah 'Dunia Seni Visual' atau lebih dikenali sebagai 'Pendidikan Seni'.

Sila klik sini untuk membaca 'Hari Pertama Amin Ke Sekolah' iaitu entri tahun lepas semasa Amin mula-mula menjejaki kaki ke sekolah SKSS1.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails