21 Dis 2013

Kenduri Kahwin Anak Saudara

Hari ini RIS-FAMILI menghadiri majlis kenduri perkahwinan anak saudara di Seberang Perak. Selamat Pengantin Baru RIS-FAMILI ucapkan kepada Khairul Nazreen dengan pasangannya iaitu Fadhilla. Semoga berbahagia dan berkekalan hingga ke syurga. Welcome Fadhilla to our family.
Ini adalah 'sepupu ipar' pertama buat Amin dan Humaira. Juga merupakan anak saudara pertama yang berumahtangga bagi mak dan abah bagi kedua-dua belah famili.

8 Dis 2013

Jom Renang | Kompleks Akuatik Negeri Terengganu

Dah lama rasanya RIS-FAMILI tak pergi mandi di kolam renang. Selalunya RIS-FAMILI ambil kesempatan bila berkursus atau bercuti di hotel. Pantang nampak kolam renang, mulalah Amin nak pergi mandi. Tapi memandangkan dah lama tak ke hotel, jadi RIS-FAMILI mengambil peluang untuk mencuba mandi di kolam renang yang terletak berhampiran Pantai Batu Buruk iaitu ke Kompleks Akuatik Negeri Terengganu yang RIS-FAMILI lebih mesra panggil Kompleks Renang Batu Buruk. Kompleks renang ni adalah kompleks rasmi bagi acara renang dan sukan berasaskan air masa Terengganu jadi tuan rumah SUKMA tahun 2008 lalu.
Bayaran masuk adalah RM4.00 untuk dewasa dan RM2.00 untuk kanak-kanak. Terdapat pengasingan kolam renang untuk kanak-kanak, lelaki dewasa dan wanita dewasa. Tapi yang tak bestnya, ibubapa yang nak masuk untuk mengawasi anak-anak mandi pun akan dikenakan bayaran walaupun hanya duduk di tepi kolam.
Waktu dibuka adalah setiap hari dari pukul 9.30 pagi hingga 6.30 petang. Dan dibahagikan kepada 3 sesi. Kalau nak sambung ke sesi berikutnya, kena la tambah bayaran lagi. RIS-FAMILI memilih sesi ketiga iaitu bermula pukul 5.00 petang iaitu selepas solat Asar. Lagipun waktu ni dah tak begitu panas maklumlah kawasan kolam tak berbumbung.
Inilah aksi Amin dan Humaira mandi kolam dan mak tak melepaskan peluang masuk sekali dalam kolam walaupun tak mandi, maklumlah dah kena bayar. Ramailah juga kanak-kanak lain turut bersama dalam sesi renangan kali ini. Walaupun hanya mandi di kolam kanak-kanak, pelampung tetap dipakai bagi tujuan keselamatan.
Selepas sejam bermain air, tibalah masa untuk balik. Lihatlah betapa cerianya Amin dan Humaira dapat bermain air kali ini. Dan seperti biasa Amin bagitahu nak datang lagi mandi di sini. Baiklah Amin, In Sha Allah nanti bila ada kelapangan kita datang sini lagi.

15 Nov 2013

Majlis Anugerah Cemerlang | SKSS1

      Pada 12 November 2013 lalu berlangsung Majlis Anugerah Cemerlang 2013 bagi Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman. Mak dan Abah tak melepaskan peluang untuk turut sama memeriahkan majlis tersebut. Ini disebabkan Amin akan menerima Anugerah dalam majlis tersebut. Amin terpilih untuk menerima Anugerah Pelajar Terbaik bagi kelas 1 Aktif. Alhamdulillah, teruskan kecemerlanganmu untuk masa-masa mendatang.
      Ini merupakan pengalaman pertama mak melihat Amin menerima anugerah kerana ketika Amin terima anugerah pelajar terbaik dan qari terbaik tahun 2012 bagi Tadika Rossa, mak tidak turut serta kerana menjaga Humaira di rumah.
      Menurut guru kelas Amin, penilaian dan pemilihan pelajar dibuat berdasarkan prestasi sepanjang tahun kerana tiada peperiksaan khas dijalankan sepertimana dulu. Menariknya majlis kali ini dirasmikan oleh bapa kepada rakan sekelas Amin iaitu CEO SATU. Selain anugerah Akademik, anugerah kokurikulum juga turut diberikan.
      Tahniah diucapkan kepada yang berjaya dan teruskan usaha tanpa jemu.

24 Sep 2013

Inilah Ceritaku | Oh! My Kereta

      Pada suatu hari, aku menaiki kereta ke pejabat dan memparking keretaku di kawasan parking kereta di luar pagar bangunan pejabat. Bukan sengaja aku parking kereta di situ, malah inilah rutin hari-hari keretaku lepak di situ. Sebabnya adalah pejabatku tidak menyediakan parking yang mencukupi untuk semua staf.
      Namun di suatu hari ketika aku hendak pulang ke rumah selepas seharian bekerja, tiba-tiba aku terlihat sesuatu di cermin belakang kereta. Ahhhh... TIDAKKKK.
      Cermin keretaku pecah berderai. Namun tinted yang dipasang kukuh memegang cermin keretaku. Tidak ku tahu sejak bila cermin keretaku jadi begini. Sejak pagi, tengahari atau baru sekejap saja? Bersangka baik aku fikirkan mungkin pecah disebabkan panas matahari menyebabkan cermin kereta pecah.
      Alhamdulillah, mujur hari tak hujan. Kalau tak sudah tentu keretaku menjadi mini kolam renang dimasuki air. Aku pun balik dululah sebab hari dah petang. Mesti kedai cermin pun dah tutup waktu ini, lagipun jalan jem teruk setiap kali waktu balik kerja.
      Esoknya iaitu selepas memaklumkan bos kat opis, aku pun bergegas ke kedai cermin yang disarankan oleh rakan opis. Di kedai tersebut barulah aku tahu cermin kereta aku pecah adalah akibat terkena hentaman batu. Bukannya akibat cermin kepanasan akibat parking di tempat panas. Tanda panah gambar di atas adalah kesan hentaman batu tersebut. Tak pasti disebabkan orang baling atau lantunan batu akibat dilanggar oleh kenderaan lain.
      Nak buat camna lagi, ganti tetap kena juga. Terbanglah juga secebis duit gaji bulan ini untuk menggantikan cermin tersebut. Dan hasilnya... traaa, lihatlah. Cantik dan berkilat. Beginilah kisahku kali ini. Sekian.

Nota : Kebiasaanya aku menambah cover insurans bagi cermin kereta bagi tahun sebelum-sebelumnya tapi kali ini aku tak mengambil insurans cermin la pula. Bukan rezeki aku kali ni.

15 Sep 2013

Rumahku Bukan Rumahku (Ipoh | Meru Perdana)

      Bersempena Hari Kebangsaan 2013 lalu, RIS-FAMILI mendapat panggilan untuk mengambil kunci rumah yang di beli sejak setahun yang lalu. Tanpa berlengah, RIS-FAMILI bersiap untuk balik ke Ipoh sejurus terima pengesahan dari pemaju perumahan. Memandangkan cuti hanya tiga hari iaitu cuti hujung minggu dicampur sehari cuti Hari Kebangsaan, maka RIS-FAMILI mengambil peluang untuk pulang pada hari cuti Kebangsaan ini.
Pandangan hadapan rumah. Disebelah kanan no 21 dan disebelah kiri no 23.
      Untuk makluman pembaca blog, rumah yang RIS-FAMILI beli terletak di Taman Meru Perdana, Ipoh yang terletak tidak jauh dari pusat pentadbiran baru negeri Perak di Meru Raya, Pasaraya Mydin, Stesen Bas Baru Ipoh (Terminal Aman Jaya), sekolah antarabangsa Tenby dan susur keluar ke Lebuhraya PLUS.
Terletak di Jalan Meru Perdana 6, Taman Meru Perdana
      Memandangkan RIS-FAMILI sekarang menetap di Terengganu, jadi RIS-FAMILI bercadang untuk menyewakan rumah tersebut untuk sesiapa yang berminat. Untuk pengetahuan pembaca, RIS-FAMILI membeli 2 unit rumah sebelah menyebelah. Namun semasa entri ini ditulis, rumah tersebut belum sedia disewa kerana semasa kunci diambil, meter elektrik dan meter air belum dipasang. Jadi tak sempatlah nak cuci dan pasang peralatan elektrik. Yelah... 3 hari mana nak sempat nak uruskan hal tu semua.
Halaman pandangan keluar
Halaman Pandangan Ke Dalam
      Jadi RIS-FAMILI bercadang nak uruskan semua hal itu semasa cuti Raya Aidiladha nanti dan diharapkan semua urusan dapat disiapkan dalam tempoh tersebut. Insya Allah. Jika semua perkara telah diselesaikan barulah rumah tersebut sedia untuk disewakan. Jangkaan dalam bulan November tahun ni.      
Ruang Tamu - Pandangan Ke Dapur

Ruang Tamu - Pandangan Ke Laman
      Bahagian halaman boleh memuatkan 2 biji kereta saiz sederhana/kecil dan terdapat sudut kecil bertanah untuk bercucuk tanam. Terdapat tiga bilik termasuk satu bilik utama / master bedroom yang dilengkapi bilik air.
Bilik Depan
Bilik Belakang
Bilik Utama (Master)
Bahagian Dapur

Bilik air dan tandas duduk. Terdapat dua bilik air iaitu satu unit di bilik utama dan satu unit berhampiran dapur.
Nota : Gambar yang ditunjukkan adalah gambar yang di ambil sejurus kunci diambil. Proses pencucian belum dilakukan semasa gambar di ambil kerana bekalan air belum tersedia pada masa kunci diambil.

Update :
RUMAH INI TELAH DISEWA SEBELUM SEMPAT DIIKLANKAN DI INTERNET.

8 Sep 2013

Berhari Raya 2013 | Aidilfitri

Pada tahun 2013, giliran RIS-FAMILI beraya di Ipoh dahulu. Kali ini tak banyak gambar raya yang diambil, hanya ada beberapa keping sahaja. Jadi nak simpan lah juga dalam online diary ini. Yang pasti gambar RIS-FAMILI berempat tak sempat ambil.
Gambar mak dengan Humaira sedondon dengan baju raya dengan rona hitam dan merah.
Aksi Humaira berposing dengan abah. Abah seperti biasa berpakaian baju melayu di raya pertama. Mana perginya sampin ni.
Cakkk.... Humaira pula cantik bertudung walaupun rambut depan terkeluar. 
Ini lah sesi yang ditunggu-tunggu oleh semua anak-anak saudara. Apa lagi, SERBU!!!... Duit, duit, duit.
Sementara menunggu tetamu datang beraya, tengok email dululah.

* Gambar Amin tak jumpa pula untuk diabadikan dalam entri kali ini. Bukan tak ambil gambar dia, tapi ada dalam kamera lain. Belum download lagi, akan dimasukkan gambar Amin juga selepas gambar didownload ke dalam PC.

7 Ogo 2013

SALAM AIDILFITRI DARI RIS-FAMILI

Pilu kerana Ramadan tahun ini berlalu pergi. Tunggu ramadan akan datang yang akan menjelma.
Suka hingga tak tahu nak kata apa-apa.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.

8 Jul 2013

Niat Berpuasa & Berbuka

Selamat berpuasa dari RIS-FAMILI untuk semua pembaca. Sebentar tadi Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengumumkan bahawa puasa akan bermula pada 1 Ramadan ni. Dikesempatan ini RIS-FAMILI ingin berkongsi niat berpuasa dan doa untuk berbuka. Maklumlah puasa ramadan hanya sekali iaitu sebulan setiap tahun. Kalau-kalau dah lupa bolehlah rujuk semula doa ini. Walaupun dah banyak rakan-rakan kita berkongsi di Facebook, harap khidmat kemasyarakatan ini dapat dimanfaatkan oleh pembaca blog ini.
Sumber Gambar Di Sini
Sumber Gambar Di Sini
Atas : Niat Berpuasa, Bawah : Doa Berbuka Puasa

Jangan sekadar berpuasa makan sahaja, lain-lain pun perlu berpuasa juga. Semoga puasa kita kali ini diterima oleh Allah. Insya Allah.

23 Jun 2013

Taekwondo

Awal tahun ini, Amin memberitahu yang dia berminat untuk menyertai Taekwondo. Memandangkan di sekolah ada aktiviti koko taekwondo, jadi mak dan abah pun mendaftarkan Amin untuk menyertai taekwondo.
Latihan hanya diadakan dua kali seminggu iaitu pada hari Sabtu pukul 11.00 pagi dan Ahad 5.00 petang. Setiap sesi selama 1 jam 30 minit dan kadangkala berlanjutan selama 2 jam. Lihatlah aksi Amin yang begitu bersemangat berlatih.
Baru-baru ini Amin telah lulus ujian untuk talipinggang kuning selepas menjalani ujian kenaikan gred. Pemilihan telah dibuat oleh jurulatih kepada setiap pelatih yang berkelayakan kerana hanya yang layak sahaja akan dipilih untuk menduduki ujian.
Gambar di atas adalah semasa sesi ujian dijalankan. Ramai juga yang mengambil bahagian dalam sesi ujian yang melibatkan seluruh sekolah di sekitar Kuala Terengganu.
Ni pula semasa sesi latihan mingguan yang hanya melibatkan sekolah Amin sahaja. Jurulatih yang mengajar Amin adalah Sir Salihin dari WTF. Amin memang seronok bertaekwando dan tak sabar-sabar untuk menunggu sesi latihan berikutnya.

6 Jun 2013

Cuti-cuti Malaysia | Cameron Highland

      Lihat strawberi ingat Cameron Highland. Cuti sekolah kali ini, RIS-FAMILI mengambil peluang bercuti ke Cameron Highland. Walaupun dah beberapa kali ke sana namun masih lagi teruja untuk ke Cameron Highland memandangkan sekarang adalah musim panas di Terengganu. Lagipun mak ada sedikit kerja di Cameron Highland jadi RIS-FAMILI mengambil peluang untuk turut serta.
      Menginap selama 3 hari 2 malam di Cameron terasa begitu cepat je. Tak banyak bersantai di sekitar Cameron kerana jalan begitu sesak dengan kenderaan maklumlah musim cuti sekolah. Sekadar bersiar-siar di pasar malam Brinchang, Kea Farm dan Tanah Rata je.

      Bagi Ris-Famili, Cameron masih sejuk cuma kesejukkannya sedikit berkurangan berbanding 5 tahun dahulu. Yang penting masih sejuk.
      Seperti biasa, sedikit strawberi dan jagung madu sangkut di tangan untuk dibawa pulang.

18 Mei 2013

Pertandingan Mewarna @ Astaka

Bergambar Sebelum Mula Pertandingan

Pada 11 Mei 2013 lalu, Amin telah menyertai pertandingan mewarna anjuran Astaka Shopping Centre dan Koko Krunch. Penyertaan adalah percuma dan hanya perlu beli koko krunch je. Pertandingan ini terbuka kepada semua kanak-kanak berumur 4 hingga 9 tahun dan dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah dari 4 - 6 tahun dan kumpulan kedua dari 7 - 9 tahun. Disebabkan Amin berada di antara kedua-dua kategori, jadi Amin terpilih untuk masuk kategori 4 - 6 tahun.

Peserta tekun mewarna. Amin pakai baju berwarna hijau.

Ini adalah kali kedua Amin menyertai pertandingan mewarna. Tapi kali ini mak dan abah turut bersama-sama di tempat pertandingan. Yang pertama, mak dan abah tak ikut sekali kerana di uruskan oleh Tadika (pergi dan balik). Hampir 30 peserta bagi kategori yang Amin sertai. Ada di antara peserta membawa meja dan kerusi sendiri untuk mewarna tapi ramai juga yang sekadar membawa alatan mewarna saja termasuklah Amin. Maklumlah pengalaman pertama mak dan abah. Akan datang bolehlah bawa meja dan kerusi jika masuk pertandingan lagi.

Atas : Asal | Bawah : Hasil Kreativiti Amin

Sepanjang pertandingan para peserta dan ibubapa disediakan makanan koko krunch maklumlah koko krunch adalah penaja. Makanlah sebanyak mana yang di perlukan, tapi kalau nak minum kenalah minum air sendiri kerana air tak disediakan (kecuali susu yg dimasukkan ke dalam koko krunch). Lukisan yang perlu diwarnakan pula sudah tentunya gambar koko krunch sepertimana gambar di atas.

Semasa sesi mempamer lukisan yang dipilih.

Masa yang diberikan agak lama iaitu 2 jam 30 minit. Tapi Amin hanya ambil masa tak sampai 2 jam. Walaupun lukisan yang Amin warnakan agak cepat namun hasilnya 'not bad'. Rasanya kalau Amin betul-betul manfaatkan 2.5 jam tersebut mungkin lagi anggun lukisan Amin. Bukan Amin je yang habis awal, ramai lagi yang lebih awal selesai mewarna dari Amin.

Kiri : Bergambar bersama maskot koko krunch | Kanan : Sesi penyampaian hadiah.

Sesi penyampaian hadiah diadakan setengah jam selepas selesai pertandingan mewarna. Walaupun Amin tak terpilih sebagai salah satu pemenang namun Amin amat seronok menyertai pertandingan ini. Kalau ada peluang, nanti Amin nak join lagi. Walaupun tak menang, setiap peserta diberikan hadiah set mewarna sebagai tanda penghargaan. Yang menang pula dapat produk koko krunch.

10 Apr 2013

Kotak Simpanan Dokumen | Please Recycle

Setelah lama meninggalkan segmen 'Please Recycle' kini RIS-FAMILI kembali untuk menghijaukan bumi kita. Kali ini RIS-FAMILI akan membuat kotak simpanan dokumen yang sesuai digunakan di pejabat dan rumah. Dan kali ini masih menggunakan bahan utama yang sama seperti sebelum ini iaitu kotak kertas A4 sepertimana gambar di bawah.
Bahan lain yang tak kurang pentingnnya ialah kertas pembalut (kalau nak cantik, cari yang berwarna warni & bercorak), gunting, gam, pembaris dan hiasan (jika perlu).
Cara buat - Tandakan bahagian yang ingin dipotong pada bahagian kotak dan guntingkan bahagian tersebut, (Penutup kotak bolehlah digunakan sebagai tempat letak kertas recycle). Kemudian ukurkan kertas pembalut mengikut ukuran kotak yang telah dipotong tadi dan gunting. Seterusnya gam kertas pembalut tersebut pada keseluruhan luar kotak. Letakkan hiasan jika mahu. Dan kotak tersebut telah sedia digunakan.

SEBELUM : Kotak Kertas A4 yang asal dan tak menarik

SELEPAS : Kotak yang telah siap dan menarik. Dokumen pun tersusun dengan rapi

Selamat mencuba dan sayangi alam kita.

Label 'Please Recycle' yang lain (Klik pada tajuk di bawah)
Kotak Simpanan Mainan | Please Recycle 1
Kotak Simpan Baju | Please Recycle 2

22 Mac 2013

Cuti-Cuti Malaysia | Pasar Siti Khadijah

      Cerita tentang percutian ke Kelantan bersambung lagi. Jika sebelum ini bercerita tentang Muzium Kelantan (Klik Sini), kali ini pula nak bercerita tentang ikon Kota Bahru yang mesti dikunjungi iaitu Pasar Siti Khadijah. Walaupun pasar ini konsepnya hampir serupa dengan Pasar Payang di Kuala Terengganu namun RIS-FAMILI tetap pergi. Rasanya hampir 5 kali dah pergi situ. Kedua-dua pasar (Siti Khadijah & Payang) tersebut menjual barangan dapur atau barangan segar di bahagian bawah dan produk tekstil dan cenderahati di tingkat atas. Bukannya beli apa-apa pun, sekadar menjamu mata dan berwindow shopping je. Tapi ada la juga cenderahati yang sangkut di hati dan tangan.
Humaira Memerhatikan Suasana Pasar Segar
 Perniagaan Pasar Segar Dikuasai Oleh Golongan Wanita
  Meronda-ronda di Persekitaran Pasar Siti Khadijah
Wahhh... Rambang Mata Melihat Barangan Yang Dijual
Sambil Berwindow Shopping, Sempat Juga Amin & Humaira Bermain Belon Buih Sabun

      Insya Allah, jika ada kesempatan RIS-FAMILI akan berkunjung lagi ke Kota Bahru sebab banyak lagi destinasi menarik yang belum dikunjungi dan juga sesuai dikunjungi berkali-kali. Memandangkan dah bermastautin di Pantai Timur, bolehlah pergi berkali-kali. Hanya pulau-pulau je yang belum dijelajahi sekeluarga, Insya Allah jika ada kesempatan, RIS-FAMILI ingin berkunjung ke pulau-pulau pula dan berkongsi pengalaman dengan pembaca blog ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails