25 Nov 2015

River Cruise @ Taman Tamadun Islam


      Inilah satu lagi aktiviti yang pertama kali RIS-FAMILI lakukan walaupun telah hampir 7 tahun berada di Kuala Terengganu. Sebelum ini bukan tak tahu tapi saja tak mahu. Sekarang baru mahu, manalah tahu tiba-tiba abah diarahkan bertugas di tempat lain dalam masa terdekat ini seperti negeri Perak ke. Sekurang-kurang dan merasa menaiki bot menelusuri Sungai Terengganu.


      Seperti Taman Monumen, aktiviti River Cruise menelusuri Sungai Terengganu juga boleh didapati di Taman Tamdun Islam. Walaupun kaunter jualan adalah berbeza namun kedudukannya tidaklah jaun antara satu dengan yang lain. Malah tiket secara kombo (tiket Taman Monumen + River Cruise) juga ada dan boleh dibeli di mana-mana kaunter. Harga tiket dan masa operasi sila baca sendiri ye kat atas tu.


      Memandangkan hari RIS-FAMILI menaiki bot river cruise ini bukan merupakan cuti sekolah atau cuti kelepasan am, jadi tak ramai orang yang menunggu. Masa RIS-FAMILI sampai hanya ada satu keluarga sedang menunggu. Tunggu pun tak lama. Lepas tu ada lagi satu famili lagi turut serta. Semua penumpang diminta pakai jaket keselamatan termasuklah si kecil Husna Syifa. Tapi tak de la pula jaket baby jadi kenalah pakai jaket kanak-kanak. Nampak dia macam tak selesa tapi tak pula menangis.


      Perjalanan pergi balik mengambil masa lebih kurang 40 minit sambil disulami sesi penerangan oleh pramugari petugas berkenaan tempat-tempat yang dilalui. Antara tempat yang dilalui adalah Masjid Kristal, perkampungan Seberang Takir, Ri-Yaz Pulau Duyung dan beberapa lagi tempat. RIS-FAMILI mengambil peluang bergambar pemandangan Kuala Terengganu dari sudut berbeza. Best sangat.

# Entri berikut ini pun ada diselitkan berkenaan river cruise juga. (Klik utk baca)
1. Percutian Melaka
2. Percutian Kuching

19 Nov 2015

Taman Monumen @ Taman Tamadun Islam

      Pada 14 November 2015 baru-baru ini, RIS-FAMILI pergi berlibur ke Taman Monumen yang terletak di Taman Tamadun Islam. Tapi percayakah anda bahawa inilah kali pertama RIS-FAMILI masuk ke sana walaupun sudah hampir 7 tahun RIS-FAMILI bermastautin di Kuala Terengganu. Walaupun jaraknya hanya sekangkang kera (perumpamaan) namun itulah realitinya. Namun Masjid Kristal yang juga terletak di Taman Tamadun Islam telah acap kali dikunjungi.


Harga tiket waktu beroperasi untuk masuk adalah seperti diatas (baca sendiri ye). Selepas beli tiket, passport akan diberikan untuk digunakan semasa berada di dalam taman tersebut. Konon-konon macam melancong keserata negara yang ada monumen tersebut. Passport tersebut akan di cop semasa masuk dan keluar. Perkhidmatan menyewa tram dan basikal juga disediakan kepada yang tak mahu berjalan kaki.


Terdapat maklumat berkenaan monumen tersebut di dalam passport untuk dirujuk. Juga terdapat papan tanda maklumat berhampiran monumen masjid. Mesti semua dah tahu masjid berbumbung biru yang ditunjukkan di atas. Manakala gambar di bawahnya adalah monumen masjid di Thailand.


Antara monumen yang menarik perhatian adalah monumen masjid di Tanah Suci iaitu di Mekah, Madinah dan Palestin. Kepada sesiapa yang belum pernah ke sana, apa kata tengok monumen dahulu bagi membangkit keinginan untuk ke sana.


Yang ini pula monumen masjid di China, Rusia, Uzbekistan dan Afghanistan. Sebenarnya waktu RIS-FAMILI masuk kesana keadaan cuaca adalah panas terik jadi tak bolehlah belek monumen tersebut secara terperinci, hanya tengok dari kawasan yang redup je. Hanya sekali sekala pergi belek-belek dan bergambar.


Kepada yang belum masuk, monumen ni boleh tengok kat binaan luar je sebab kecil je tak de pintu dan tak muat nak masuk pun. Bagi Masjd Negara, Masjidil Haram dan Taj Mahal terdapat bilik pameran dan bilik tayangan berkenaan tempat tersebut. RIS-FAMILI sempat masuk untuk Masidil Haram dan Taj Mahal je sebab bilik tayang Masjid Negara tak ada orang jaga.


Teruja sangat melancong keserata pelusuk dunia sampai terlupa nak ambil gambar beberapa monumen sepeti Taj Mahal. Ada juga yang sempat diambil gambar tapi terlupa pula monumen yang apa, contohnya seperti gambar di atas. Tak apa la asalkan ada gambar. Bagi yang terlupa dan tak ada gambar dalam simpanan, macam kena pergi lagilah untuk ambil gambar monumen-monumen tersebut. Manalah tahu nanti kalau-kalau taman ni buat hari terbuka, masuk free. Harap-harap ada la.

Sebenarnya ada lagi tempat yang sekangkang kera dari rumah yang hanya dijejaki baru-baru ini. Ikuti sambungannya di entri akan datang.

15 Nov 2015

Husna Syifa | Langkah Pertama Di Tahun Baru

Pada tahun baru 1 Muharram 1437 lalu, Husna Syifa telah berjaya berjalan tanpa berpaut pada walker atau barang. Tarikh tersebut bersamaan dengan 14 Oktober 2015 iaitu ketika umur Husna Syifa setahun 10 hari.
video
Bolehlah Husna tengok kembali bila dia dah besar nanti.
* Nak bagitau juga : Husna lahir pada pagi Aidiladha dan kali ini boleh berjalan pada hari pertama tahun baru Islam. Alhamdulillah.

9 Nov 2015

Beradik @ Umur Setahun.

Sebelum itu apa kata tengok wajah kami masa dilahirkan dan bila umur dua & tiga bulan.
DAN

Seperti dijanjikan semasa entri 3 beradik hari pertama dilahirkan, ini dia wajah ketiga-tiga beradik semasa masing-masing berumur setahun. Comel dan geram sangat nak peluk.

Amin Setahun

Humaira setahun

Husna Setahun
Apakah persamaan adik beradik ini.... sudah tentunya ketiga-tiganya comel.
Apakah perbezaan adik beradik ini.... rambut : rambut Husna masih halus manakala rambut Amin dan Humaira dah lebat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails