19 Nov 2015

Taman Monumen @ Taman Tamadun Islam

      Pada 14 November 2015 baru-baru ini, RIS-FAMILI pergi berlibur ke Taman Monumen yang terletak di Taman Tamadun Islam. Tapi percayakah anda bahawa inilah kali pertama RIS-FAMILI masuk ke sana walaupun sudah hampir 7 tahun RIS-FAMILI bermastautin di Kuala Terengganu. Walaupun jaraknya hanya sekangkang kera (perumpamaan) namun itulah realitinya. Namun Masjid Kristal yang juga terletak di Taman Tamadun Islam telah acap kali dikunjungi.


Harga tiket waktu beroperasi untuk masuk adalah seperti diatas (baca sendiri ye). Selepas beli tiket, passport akan diberikan untuk digunakan semasa berada di dalam taman tersebut. Konon-konon macam melancong keserata negara yang ada monumen tersebut. Passport tersebut akan di cop semasa masuk dan keluar. Perkhidmatan menyewa tram dan basikal juga disediakan kepada yang tak mahu berjalan kaki.


Terdapat maklumat berkenaan monumen tersebut di dalam passport untuk dirujuk. Juga terdapat papan tanda maklumat berhampiran monumen masjid. Mesti semua dah tahu masjid berbumbung biru yang ditunjukkan di atas. Manakala gambar di bawahnya adalah monumen masjid di Thailand.


Antara monumen yang menarik perhatian adalah monumen masjid di Tanah Suci iaitu di Mekah, Madinah dan Palestin. Kepada sesiapa yang belum pernah ke sana, apa kata tengok monumen dahulu bagi membangkit keinginan untuk ke sana.


Yang ini pula monumen masjid di China, Rusia, Uzbekistan dan Afghanistan. Sebenarnya waktu RIS-FAMILI masuk kesana keadaan cuaca adalah panas terik jadi tak bolehlah belek monumen tersebut secara terperinci, hanya tengok dari kawasan yang redup je. Hanya sekali sekala pergi belek-belek dan bergambar.


Kepada yang belum masuk, monumen ni boleh tengok kat binaan luar je sebab kecil je tak de pintu dan tak muat nak masuk pun. Bagi Masjd Negara, Masjidil Haram dan Taj Mahal terdapat bilik pameran dan bilik tayangan berkenaan tempat tersebut. RIS-FAMILI sempat masuk untuk Masidil Haram dan Taj Mahal je sebab bilik tayang Masjid Negara tak ada orang jaga.


Teruja sangat melancong keserata pelusuk dunia sampai terlupa nak ambil gambar beberapa monumen sepeti Taj Mahal. Ada juga yang sempat diambil gambar tapi terlupa pula monumen yang apa, contohnya seperti gambar di atas. Tak apa la asalkan ada gambar. Bagi yang terlupa dan tak ada gambar dalam simpanan, macam kena pergi lagilah untuk ambil gambar monumen-monumen tersebut. Manalah tahu nanti kalau-kalau taman ni buat hari terbuka, masuk free. Harap-harap ada la.

Sebenarnya ada lagi tempat yang sekangkang kera dari rumah yang hanya dijejaki baru-baru ini. Ikuti sambungannya di entri akan datang.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails