3 Nov 2014

RIS FAMILI Buat Asam Keping

Balik raya aidilfitri baru-baru ni, RIS-FAMILI berpeluang untuk turut serta memproses asam keping. Kat kampung RIS-FAMILI asam keping ni juga dipanggil asam gelugur. Rasanya kat tempat lain pun panggil nama yang sama.
Bagi yang tak tau macam mana rupa buah asam gelugur sebelum diproses, ni lah rupanya buah asam gelugur tu. Comei kan...

Sebenarnya ini bukan kali pertama RIS-FAMILI buat asam keping ni terutamanya abah sebab masa abah kecil dulu pun dah biasa buat. Asam keping yang dibuat ni bukan untuk dijual sebab hanya untuk kegunaan sendiri je.
Kegunaan asam keping ni memang semua dah tau iaitu sebagai ramuan dalam masakan. Tapi ada juga yang guna untuk dijadikan ubatan tradisional.
Untuk membuat asam keping ni hanya perlu kepakaran memotong dan menjemur je. Peralatan yg perlu ada adalah pisau @ pericih, papan pemotong dan tikar @ talam. Manakala bahan yg utama dah tentunya buah asam gelugur.

Prosesnya memang mudah tapi agak renyah. Mula-mula kena cuci buah tu dahulu untuk memastikan kebersihan dan tiada bendasing terlekat. Lepas tu hanya perlu memotong tapi perlu sesuai ketebalan yg dipotong untuk memastikan tidak terlalu tebal dan juga tak terlalu nipis. Proses ni yg paling mengambil masa. Tapi AWAS semasa memotong sbb takut terluka.
Selepas tu jemur di kawasan panas. Yg ni memang sesuai kalau dilakukan masa musim el-nino supaya cepat kering. Sebelum kering mungkin penuh setalam tapi bila dah kering tinggal 1/3 je dlm talam tu. Tempoh jemur ikut keadaan cuaca ye.

Dah kering, bolehlah diangkat dan disimpan dlm bekas untuk digunakan bila memasak nanti. Tapi lebih sedap kalau bila dah masak tu terus hantar sikit kat RIS-FAMILI. Sharing is Caring.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails