5 Feb 2011

SAKIT TEKAK | PETUA ORANG TUA

Sekarang ni ramai yang mengadu sakit tekak dan kesannya semakin terasa semasa nak telan (minum atau makan) dan juga semasa nak tidur.  Tak terkecuali merasai keperitan ini adalah RIS-FAMILI sendiri. Bermacam ubatan terjual di kedai dan farmasi boleh dibeli namun apa salahnya jika mempraktikan petua orang dulu-dulu. Selain telah terbukti sebab dah diamalkan sejak dulu, ia juga bebas bahan kimia dan dadah. Heeeee...
RIS-FAMILI sudi berkongsi sebab RIS-FAMILI juga telah mempraktikkannya dan Alhamdulillah berhasil.
Caranya mudah dan bahannya murah. Semuanya telah ada di dapur. Kalau tak caya pergi check kat dapur.
Bahan-bahannya : Cawan, Sudu, Air Suam dan Garam.
Cara penyediaan : Ambil cawan dan masukkan air suam (terpulang nak penuh atau separuh) dan masukkan garam ('lebih' dari secukup rasa - lagi masin lagi bagus), kacau dengan sudu hingga sebati.
Cara rawatan : Masukkan air garam tadi ke dalam mulut (awas jangan tertelan sebab masin), dongak dan kemudian kumur sampai rasa air garam tu di tekak. Luahkan air tersebut dan ulang semua langkah di atas seberapa kali yang korang suka. Dah habis kumur basuh mulut korang tapi jangan sampai pada bahagian berdekatan tekak (sekadar nak buang rasa masin di lidah). Jangan makan atau minum seberapa lama yang boleh (minimun setengah jam kot) sebab nak dapat kesan terbaik. Ulang lagi pada waktu lain pula sehingga rasa dah sembuh. Selamat mencuba.

Kita berikhtiar, Allah yang menyembuhkan.



***********ADVERTISEMENT***********


Tiada ulasan: