23 Ogo 2015

Hobi Baru - Bercucuk Tanam

      Baru-baru ini selepas balik sekolah, Amin memberitahu yang dia ingin menanam sayur di kawasan kosong di belakang rumah. Memandangkan dia dah bersungguh-sungguh nak menanam sayur jadi abah pun setuju tapi hanya boleh mula pada hujung minggu sebab kesuntukan waktu jika dibuat masa sekolah. Lagipun boleh dia jadikan hobi baru yang boleh mendatangkan manfaat. Manfaat dari segi keluar peluh dan juga dapat hasil jika hobi ini berjaya. Selain itu dapat juga mengelakkan kebosanan bila ada waktu terluang.
      Seperti dijanjikan, pada hujung minggu abah bawa Amin pergi kedai untuk dia memilih sendiri benih apa yang dia nak tanam. Walaupun asalnya dia nak tanam sayur tapi bila dah sampai kedai, Amin jadi rambang mata melihat banyak jenis benih yang boleh dipilih. Memandangkan abah hanya benarkan pilih satu sahaja jadi Amin memilih benih jagung sebagai projek perintis untuk menjadi petani berjaya. Kalau projek pertama ini berjaya baru boleh tambah lagi tanaman lain pula. Cuba yang ini dulu.
       Projek bermula pada sebelah petang jadi sebelum memulakan projek berkebun, abah suruh Amin tidur dulu supaya banyak tenaga untuk mencangkul tanah dan menanam nanti. Dan arahan diikuti tanpa banyak soal. Semasa Amin tidur, abah meninjau dahulu tapak yang bersesuai untuk berkebun dan proses pembersihan rumput-rampai dibuat supaya senang nanti Amin berkebun. Dan hasilnya dapatlah satu sudut kecil untuk Amin berkebun.
       Bila Amin terjaga je terus je dia cuci muka dan bersedia untuk berkebun. Bersemangat sungguh Amin. Macam dah berpengalaman je Amin mencangkul tanah bagi menggembur tanah dan membuat batas untuk ditanam jagung. Sekejap je dah siap cangkul.
       Proses seterusnya adalah membuat lubang bagi meletakkan benih yang telah dibeli tadi. Amin meletakkan dua benih dalam satu lubang sepertimana arahan yang ada di bungkusan. Cekap sungguh Amin. Disebabkan kawasan kecil je jadi dapatlah tanam untuk lima lubang je. Masih ada baki dalam bungkusan jadi simpan untuk projek seterusnya. Tapi sebelum tu tengok dulu hasil untuk projek kali ini.
       Dah taman apalagi tabur baja dan siram la. Nak siram pun Amin ada tekniknya untuk elak batas tanaman rosak. Memandangkan tiada bekas siraman air yang ada pancuran dihujungnya, jadi Amin gunakan tangan sebagai penahan kelajuan air yang jatuh ke batas tanaman. Bijak... bijak....
      Dah selesai semuanya apa lagi tunggu hasilnya je la. Tapi abah dah pesan, jangan lupa siram setiap hari dan tabur baja setiap dua minggu. Harap-harap hobi Amin ni berterusan dan menampakkan hasilnya. In sha Allah.

4 ulasan:

harahaz berkata...

good activity. macamana dah pokok jagung sekarang

RIS YA berkata...

Harahaz : Pokok dah tumbuh. Sedang mengambil gambar perkembangan pokok setiap hujung minggu. Akan dicatatkan dalam online diary ini. Tunggu ye.

harahaz berkata...

wah! bagus komitmen amin dgn hobinya.

harahaz berkata...

x sabar nak tgk

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails