22 Jun 2010

Demam Campak? Petuanya...

RIS-FAMILI ingin berkongsi info tentang petua orang tua-tua di mana petua ini telah pun diamalkan oleh RIS-FAMILI juga. Hasilnya juga didapati tidak menghampakan.
Pernah nampak pokok ini? Ni la pokok bambu. Menurut petua orang tua, daun pokok ni digunakan untuk mengurangkan gatal-gatal akibat kena campak (chicken pox). Memang gatal jika kena deman campak terutamanya ketika badan panas dan berpeluh. Penggunaan daun ini hanyalah untuk mengurangkan gatal-gatal dan bukanlah untuk  mempercepatkan kadar penyembuhan.
Dalam entri sebelum ini pun ada dinyatakan bahawa RIS-FAMILI pernah diserang demam campak. Jadi daun inilah yang dicari oleh RIS-FAMILI.
Cara nak guna ialah rendam daun ini dalam air mandian dan kemudian guna air yang direndam dengan daun bambu untuk mandi. Satu lagi petua, daun ini diletakkan di bawah bantal dan cadar yang digunakan untuk  baring/tidur.
DiZOOMkan gambar daun ini untuk tatapan pembaca, manalah tau nanti senang nak cari. Walaupun blur tapi sudah cukup untuk dikenali. Kebiasaanya di rumah kaum India dan taman rekreasi banyak ditanam pokok ini.



***********ADVERTISEMENT***********

Tiada ulasan: