25 Nov 2015

River Cruise @ Taman Tamadun Islam


      Inilah satu lagi aktiviti yang pertama kali RIS-FAMILI lakukan walaupun telah hampir 7 tahun berada di Kuala Terengganu. Sebelum ini bukan tak tahu tapi saja tak mahu. Sekarang baru mahu, manalah tahu tiba-tiba abah diarahkan bertugas di tempat lain dalam masa terdekat ini seperti negeri Perak ke. Sekurang-kurang dan merasa menaiki bot menelusuri Sungai Terengganu.


      Seperti Taman Monumen, aktiviti River Cruise menelusuri Sungai Terengganu juga boleh didapati di Taman Tamdun Islam. Walaupun kaunter jualan adalah berbeza namun kedudukannya tidaklah jaun antara satu dengan yang lain. Malah tiket secara kombo (tiket Taman Monumen + River Cruise) juga ada dan boleh dibeli di mana-mana kaunter. Harga tiket dan masa operasi sila baca sendiri ye kat atas tu.


      Memandangkan hari RIS-FAMILI menaiki bot river cruise ini bukan merupakan cuti sekolah atau cuti kelepasan am, jadi tak ramai orang yang menunggu. Masa RIS-FAMILI sampai hanya ada satu keluarga sedang menunggu. Tunggu pun tak lama. Lepas tu ada lagi satu famili lagi turut serta. Semua penumpang diminta pakai jaket keselamatan termasuklah si kecil Husna Syifa. Tapi tak de la pula jaket baby jadi kenalah pakai jaket kanak-kanak. Nampak dia macam tak selesa tapi tak pula menangis.


      Perjalanan pergi balik mengambil masa lebih kurang 40 minit sambil disulami sesi penerangan oleh pramugari petugas berkenaan tempat-tempat yang dilalui. Antara tempat yang dilalui adalah Masjid Kristal, perkampungan Seberang Takir, Ri-Yaz Pulau Duyung dan beberapa lagi tempat. RIS-FAMILI mengambil peluang bergambar pemandangan Kuala Terengganu dari sudut berbeza. Best sangat.

# Entri berikut ini pun ada diselitkan berkenaan river cruise juga. (Klik utk baca)
1. Percutian Melaka
2. Percutian Kuching


***********ADVERTISEMENT***********

Tiada ulasan: